vrijdag 9 augustus 2013

... een fototasje

Het kaartenzakje was dus eigenlijk een test-gevalletje en het fototoestel wachtte toch echt op een hoesje. Helemaal omdat ik mezelf ken en ik bezorgd keek naar het grote display op de achterkant. Met mijn neiging om het in mijn tas te mikken, kan ik wachten op een kras.

Kritisch bekeek ik mijn lapjesstapel (die met kleinere lapjes dus). Zoveel lapjes - zoveel keuze !.Na lang wikken en wegen kwam ik uit op een lapje in groen tinten - in alle seizoenen goed voor mij.

Allereerst mat ik een en ander goed op en tekende een patroon.

Technische gegevens:
Het toestelletje is 11,5 cm breed, 6,5 cm hoog en 3,4 cm dik.
Omdat het tasje gevoerd wordt, tel je minimaal 0,5 cm bij de maten op. Ik telde er meestal 1 cm bij, omdat ik wilde dat het er goed in weg zakte.

Het patroon is een lange rechthoek van 40 cm bij 13 cm.
De lange zijde van het patroon is opgebouwd als volgt:
naad + voorkant + onderkant + achterkant+ bovenkant + flap + naad, of tewel:
1+ 12,5 + 4 + 12,5 + 4 + 5 + 1  = 40
De korte zijde van het patroon is afgeleid van de werkelijke maat van 5,5 cm.
Deze vergrootte ik tot 6 cm. Daarbij moet je niet vergeten ook nog stof voor de zijkanten van het tasje op te tellen. Het toestel is 3,4 cm dik. Dit vergrootte ik tot 4, zodat aan elke zijde 2 opgeteld moet worden.
Dus : naad + helft van de dikte van het toestel + hoogte + helft van de dikte van het toestel + naad =
1 + 2 + 7 + 2 + 1 = 13
(of korter: hoogte + diepte + (2xnaad) )
Het volumevlies (H640) op de buitenstof meet 38 bij 11 cm (= totale maten minus naden)
De vlieseline op de voering uiteraard ook.

Het tasje valt redelijk los om het tasje, niet overmatig, maar ook niet heel strak (wat ik wel makkelijk vind)


De assemblage
1. knip en verstevig de buitenstof en de voering.
In dit geval heb ik dezelfde stof voor beide patroondelen gebruikt.
De voering verstevigde ik met een dunne vlieseline, de buitenstof met volumevlies 640.
NB: het originele patroon voorziet in een smallere flap. Dat heb ik niet gedaan, zodat het patroon een rechthoek blijft.


1. Vouw de stof waar het midden van de onderzijde moet komen.
Of wel: markeer de lengte van de flap + naad en vouw de stof tot dat punt.
Stik nu de zijkanten vanaf de vouw TOT aan de naad dicht. Stik de stof niet tot het einde van het gevouwen gedeelte dicht maar stop waar de naadtoeslag begint.
Doe dit aan beide zijden voor zowel de buitenstof als de voering MAAR denk er aan om bij de voering in één van de zijkanten ruimte open te laten om het geheel te kunnen keren.

3.  Vouw bij ieder van de onderdelen de ondernaad tegen de zijnaad en stik de hoeken door waar ze 4 cm breed zijn (= de breedte van de onderkant).
Knip het overtollige deel af.

Je hebt nu twee identieke zakjes (behalve dat de voering anders is)

4. Bij deze stap gaan we de bovennaden van de zakjes aan elkaar naaien.
Deze delen moeten aan elkaar komen:

Keer het zakje met de buitenstof met de goede kant naar buiten en schuif het in het voeringzakje.
Doe dit zó dat de flappen op elkaar zitten.

Vouw de dubbele flap nu naar achteren en stik de bovennaad van het zakje op de machine dicht.




5. Vouw de dubbele flap weer uit en stik deze (met de goede kanten van de stof op elkaar) dicht.

Rond de hoeken eventueel af en knip de overtollige stof weg.


6.Ga op zoek naar het gat in de voering en keer het tasje


7. Sluit het gat in de zijnaad van de voering.

8. Schuif de voering op zijn plaats en stik de bovenrand en de rand van de flap door.

9. Pas het toestel in het tasje en breng een sluiting aan.
Ik koos voor een opnaaibare magnetische sluiting, maar klittenband is natuurlijk ook een optie.

10. Spuit in met waterbestendige spray.


(11. experimenteel wat met de instellingen van je nieuwe toestel en ontdek dat er een knop voor bewolkte/binnen opnamen is, zodat de volgende foto's beter van kleur zijn)


(en ontdek ook een leuke zwart/wit-met-kleur-instelling)

Opmerkingen:
- ik maakte geen lusje of band aan het zakje omdat dat bij mij altijd in de weg zit;
- het originele patroon voorziet in een knoopsgat in de bovenkant van de flap voor het koordje van het toestel. Ik hou er niet van als het zakje aan het koordje bungelt tijdens het fotograferen, dus dat liet ik ook weg. Ik stop zo'n zakje altijd gewoon weg in mijn (te grote) schoudertas.



Stof: Robert Kaufman (geen naam bekend)
Gekocht: De Sampler

Geen opmerkingen:

Een reactie posten