vrijdag 6 juni 2014

... een bijzonder klusje

Eén van de juffen op de basisschool kwam naar me toe met een speciaal verzoek. Dit keer ging het niet om tafelkleedjes, kostuums voor Ko of lusjes aan schilderschorten, nee, dit was een heel speciaal verzoek.
Jaren geleden nam haar - inmiddels overleden - vader een sierpop voor haar mee, die sindsdien in haar huiskamer stond. Alleen was de stof van de rok aan het vergaan. Of ik een oplossing wist?














Daar moest toch wel een mouw aan te passen zijn, dacht ik zo. En zo kwam het dat er een Oosterse danseres in mijn werkkamer stond.

Maar wat was nu het grootste probleem?
Het vinden van het goede stofje natuurlijk. Want dat had wat meer voeten in aarde dan ik oorspronkelijk gedacht had.
Als eerste dook ik in de stoffenkast en haalde zilver en goud lame te voorschijn.
Net als ecru zijde en champagnekleurige voeringstof - het was het allemaal niet.
En zo bleef ze staan en staan, tot ik over een markt liep en in een flits in een ooghoek iets zag.
Creme met een gouden streepje.... dat kon het wel eens zijn!
Het stofje rechtsonder werd het dus.
 Ik nam het mee naar huis en testte. Ja - dit ging het worden!
Ook de eigenaresse vond het een prima combinatie.

Héél voorzichtig demonteerde ik de rok.
En verving die door de nieuwe stof

Bij de oude rok zat de naad aan de voorkant, onder de plooien. Maar dat ging met deze dikkere stof niet lukken. Gelukkig staat ze met haar rug naar de muur.
Juf is helemaal blij - er kan weer verder gedanst worden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten