dinsdag 28 april 2015

... fotografie

Zo, daar ben ik weer. Het cultuurproject is afgesloten, de koningsspelen zijn geweest en het is tijd om weer even adem te halen.
De project weken zijn altijd wat hectisch (zullen we maar zeggen).
Eén van de leuke kanten van het bloggen is dat je ongelimiteerde toegang tot de school hebt, en kinderen in allerlei workshops onvermoede kanten ziet blootleggen. Wie had gedacht dat die gesloten groep 7-er die altijd in een groep drukke jongens hangt, moeiteloos capoeira demonstreerde?
En dat dat stille meisje uit groep 8 helemaal los komt tijdens drama-les?

Een bijkomend voordeel voor mij is dat ik de kans krijg mijn fotografie-vaardigheden aan te scherpen. Natuurlijk zijn er heel veel foto's die gewoon herhaald worden (als álle groepen een boogschietwedstrijd houden, dan is de uitdaging van iéder kind een foto met de pijl en boog te hebben...), maar er is ook heel veel kans tot ontwikkeling en experimenteren.
Er zijn de 'fotografeer bewegende kinderen' uitdaging (workshop indianendans bijvoorbeeld), maar ook momenten voor spontane portretfotografie, net als het maken van detailfoto's en overzichtfoto's.
Eigenlijk verandert de school voor mij in een soort proeftuin waar je - uiteraard binnen grenzen - je creatieviteit op kunt loslaten als de tijd het toestaat.

Elk jaar zijn er wel een aantal foto's met een zekere 'wauw' factor, en ik licht er nu een paar uit:
Deze foto is gemaakt met een telelens vanuit de achterkant van een kleuterklas. De gastspreker (een Surinaamse indiaan) was geanimeerd een verhaal aan de kleuters aan het vertellen.
Het licht viel aan de zijkant door de ramen, zodat de ene zijde belicht is, en door zijn bewegende arm zit er ook actie in.
De telelens zorgt voor een mooie scherpte-diepte werking.

Groep 6 - wie wilde mocht met zijn creatie uit de speksteen-workshop op de foto.
Het was een mooie voorjaarsmorgen en de kinderen mochten zelf de kleur van de achtergrond kiezen.
Ik zakte wat met de camera om precies op hun hoogte te zijn.  Prima gelukt.


Tijdens de workshop speksteen snijden werden de stenen verhit door de workshopleider.
Van een grote afstand met de telelens maakte ik deze opnamen.
De middelste bevalt me het beste, hoewel de rook op de laatste ook spannend is.

Deze foto komt uit een snelheids-uitdaging: fotografeer de projecten in  9 klaslokalen in 30 minuten vóór de opening van de kijkavond. Als een bezetene ging ik door de school.
Deze opname kwam uit groep 8. Door te zakken tot het niveau van de tafeltjes werd de compositie een stuk interessanter. Iets lager had gekund, maar het was speed-fotografie, dus kon ik niet te lang stilstaan.

Ik liep langs in groep 5 en zag verfpotjes klaarstaan. Mooie harmoniërende kleuren.
Een snelle close-up.

Deze potjes staan in groep 4 achter een rij boeken (ik vermoed dat het moederdag cadeautjes zijn).
Qua locatie bijna onmogelijk te fotograferen en dus een uitdaging...

MadScience kwam langs voor een show en ik stond achteraan in de gymzaal met een telelens uit de losse hand te schieten. Eigenlijk kun je dan niet goed zien wat je fotografeert, dus maak ik meerdere opnamen vlug achter elkaar:

Opname 1: ik vind het gezicht geweldig, maar door de beweging van zijn hand komt de rode vlam niet tot zijn recht.


 Foto 2: De vlam ziet er geweldig uit, maar het gezicht is net niet helemaal scherp.










Foto 2: Check - zowel gezicht als vlam zijn scherper.









Dit is ook een winaar: goede scherpte-diepte verhouding. Mooie heldere bel en een leuke reactie van het 'slachtoffer'.

Deze foto is de topper van de MadScience serie:

Ergens is het jammer dat de informele fotografiecursus weer afgelopen is ;-)
Nu alleen de directie overtuigen dat het grijs-groene kleurtje van de speelzaal funest voor de fotografie is.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten