zondag 7 september 2014

Doeboek 11 & 12: Magic Loom Bedeltjes! en Magic Loom Xtreem!

In de jeugdafdeling van de bibliotheek vond ik twee boeken die de dames straal over het hoofd gezien hadden, maar wél graag wilden meenemen.
Beiden zijn uit de serie Magic loom van uitgeverij Moon.
Googlend kwam ik er achter dat ze in de winkel een euro of 5 moeten kosten.

Beide boeken zijn van een handzaam formaat, ongeveer A5 gekanteld.
Het papier is mat en voelt stevig aan.
De bibliotheek exemplaren zijn geplastificeerd maar voor zover ik kan zien niet extra ingebonden zodat het een stevige gelijmde paperback moet zijn.
De bladspiegel is rustig, er is een duidelijke inhoud-zonder-fratsen en de beschrijvingen zijn goed te volgen.

1. Bedeltjes!
Bij het woord 'bedeltjes' denk ik aan hangertjes van -pakweg- 1, 1,5 cm groot die je aan een ketting of armband kunt doen. in dit boek staan wel figuren die je als bedeltje zou kunnen gebruiken zoals de banaan, het appeltje of de bloemen, maar voor het merendeel zijn ze behoorlijk groot.
Als poppetje aan een (school)tas zijn ze dan ook prima geschikt.
Maar je kunt ze natuurlijk ook gewoon neerzetten.
Van de twee boeken was dit het boek waar ik het eerste figuren van zag verschijnen, zoals de uil (die prompt in de wasmachine mee-lifte), de aap en het stinkdier. De geloomde raket werd zelfs als huiswerk ingezet (nee serieus - in het kader van 'planning' moest een getekend dan wel geknutseld vervoersmiddel ingeleverd worden).
Het schattige vosje heb ik helaas nog niet mogen ontvangen...
Ook geschikt voor jongens.....
en blokfluitspelende meisjes.
 



2. Xtreem!

Uit dit boek zijn hier in huis (nog) geen werkstukken gemaakt. Dat is enerzijds te wijten aan de concurrentiestrijd in huis ('dat is MIJN loom'), maar anderzijds ook aan de opzet van de werkjes.
Van de 25 projecten zijn er maar liefst 11 waar twee of drie (!) looms nodig zijn.










Zoals voor deze glow-in-the-dark sterren (die natuurlijk ook in wit, zilver of goud voor kerst gemaakt kunnen worden):


Dit duidelijk geen boek voor beginners en ook niet voor bezitterige brusjes.
Jammer dat niet op de buitenkant vermeld is dat er meerdere looms nodig zijn. Ons huishouden telt er wel meerdere, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dat niet overal het geval is.

Verder zijn de dames niet erg aangetrokken tot een piratenooglapje , ijshockeystick of skelethand, maar dat is puur persoonlijk. Het spek daarin tegen zie ik nog wel eens langskomen. Maar zelfs voor de eieren zijn meerdere looms-naast-elkaar nodig.


 De kern vragen:
- Is er een project dat ik zou gaan maken?
Ik misschien niet, maar sprekend voor de dochters: absoluut.

-  Is het een boek dat ik zou gebruiken voor projecten voor mijn kinderen?
Ja zeker, ik kom er niet aan te pas. Het loomen gaat maar door.

- Is het een boek dat ik zou kopen?
Ja en nee. Ze hebben eigenlijk wel genoeg loomboeken!
Mocht ik er toch een willen aanschaffen, dan zou het 'Bedeltjes!' zijn. 'Xtreem' is hier niet zo populair.

Colofon:
Magic Loom Bedeltjes!

25 coole designs in alle kleuren van de regenboog
Becky Thomas & Monica Sweeney, met designs van Neary Alguard
ISBN 978-90-488-2401-4
Uitgeverij Moon

Magic Loom Xtreem!
25 spectaculaire, nog nooit vertoonde designs voor eindeloos veel plezier
John McCann, Becky Thomas & Monica Sweeney
ISBN 978-90-488-2402-4
Uitgeverij Moon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten