zondag 14 september 2014

... koelkast opruiming

Niet alleen mijn stoffenkast puilt uit (Ja, wanneer wordt er weer eens genaaid??? Dit was toch een NAAIblog.... Het antwoord is : zodra de Janome van haar zeer lange verblijf bij de reparateur terugkomt), maar na marktdag ook mijn koelkast.
Het afgelopen jaar heb ik gemerkt dat ik een vreemde verhouding met groente en fruit heb: in de supermarkt dwaal ik verdwaasd rond tussen alle 'aantrekkelijk' uitgestalde waren en is er niets wat mij trekt. Maar zet me op de markt, en ik heb spontaan last van keuzestress.
Wat ook niet helpt is het gemak van van mijn favoriete groente- en fruitkraam. Er ligt veel voorverpakt voor het grijpen en de meeste dingen zijn 1 euro per zak.
Maar ook het andere fruit is niet echt duur te noemen (zoals 3 euro voor een kilo sappige Reine Victoria pruimen).
Voor een tientje ga je met twee, drie tassen groente en fruit weg, en daarna puilt de (koel)kast uit. En vindt ik na verloop van tijd nog wat 'vergeten' groenten in de groentela.
Zoals twee aubergines die nu echt plaats moesten maken, maar niet in het menu ingepland waren.

Ik haalde de mandoline uit de kast en sneed ze in dunne plakken.
Om het interessant te houden nam ik een koekenpan, waarin ik in de schijfjes in olijfolie bakte, en een grillpan, waarin ze zonder olie gegrilld werden.
Caroline was de eerste die op de geur af kwam en meteen in was voor  een smaaktest.
Na zorgvuldig proeven was haar oordeel dat de gegrillden het lekkerste waren ('meer smaak, mama!').  Als beloning mocht ze tijm knippen van de plant bij de voordeur (de zonnigste plek).
Ik deed de schijfjes in een grote glazen (uitgekookte) pot met een viertal tijmtakjes en wat gevriesdroogde knoflookblokjes en topte het af met olie.


In de koelkast lekker laten intrekken, en daarna heerlijk in de pasta of op een luxe broodje....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten