vrijdag 22 mei 2015

... kilometers

Kilometers maken - dat deden ik de afgelopen tijd.
Niet alleen in letterlijke zin met een tripje naar Legoland, maar ook in figuurlijke zin op de nieuwe Pfaff. Want het is altijd wennen, een nieuwe machine.

De langverwachte naaimachine werd op een 'bijzonder' moment bezorgd.
De avond vóór we voor een lang weekend naar Denemarken zouden gaan kreeg manlief een telefoontjes van de naaimachinehandel. Hij kon die avond nog bezorgd worden!
En zo kwam het dat ik omringd door drie gretige kinderen en met paklijsten in mijn achterhoofd niet het huis doorliep op spullen te verzamelen een naaimachine instructie kreeg.
Delegeren van het inpakken was ook tot falen gedoemd: de man-des-huizes kon niet gemist worden op zijn hobbyclub... zucht.
Het was werkelijk een ontzettend hectisch moment!

Inmiddels zijn we twee weken verder en doe ik ontzettend mijn best om wat achter de machine te kruipen. Talloze proeflapjes werden gemaakt, maar ik kon maar niet beslissen met welk project te beginnen.
Tot dat de balletjuf mailde: of er nog even een tiental rokjes voor de balletuitvoering konden worden gemaakt.
Kijk, dat is nou een mooi kilometer-vreten project waarbij allerlei praktische zaken aan de orde komen: spoeltje opspoelen, spoeltje plaatsen (echt heel anders dan op de Janome), inrijgen (wat je bij een nieuwe machine dus even niet meer blindelings kunt), en wisselen tussen gewone en zigzagsteken. 
Een snelle rekensom leerde me dat in 10 rokjes 36 meter stiksel zit - genoeg om eens lekker te oefenen! Prima timing van de balletlerares!
(en het was nog velours-de-panne ook. Meteen een uitdaging!)

2 opmerkingen:

  1. En, had je ook pijn in je ogen? Op de foto kun je niet meer zien dat het best een heftig kleurtje rose is.��

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het zo snel mogelijk de deur uitgewerkt en gisteren bij Jarmke afgegeven - het kleurtje was echt afgrijselijk! Nog-net-geen-fluo roze!

    BeantwoordenVerwijderen