woensdag 8 maart 2017

Raglan vs Raglan (een patroon vergelijking)


Kijk er de winkels maar op na: het raglanshirt is here to stay. Heel de puber-mode lijkt in de ban van het shirt met de schuine mouwinzet en afwijkende mouw-kleur. Dat is al een tijdje zo, maar ook de komende zomer kun je eigenlijk niet zonder.
Ook de dochters hier zijn er fan van. Eerder maakte ik al een sushishirt en een matroesjka-trui, maar na grote groeispurten zijn de garderobes toe aan uitbreiding. Ten minste, die van de oudsten, want de jongste loopt te showen met het (voor haar zus verlengde) sushishirt.

Gelukkig viel vlák voor mijn verjaardag in 2015 mijn oog op het boek van By Eva Maria. Op haar blog had ik al vele tiener-creaties langs zien komen, die mij goed aanspraken. Maar ik hád nog geen tieners! Ach ja, dat is slechts een kwestie van tijd....
Even goed kreeg ik manlief zo ver om contact op te nemen met Eva, zodat ik (verrassing!) op mijn verjaardag een gepersonaliseerd en gesigneerd exemplaar mocht ontvangen.

Urban Style bevat twaalf patronen voor meisjes én jongens in de maten 146 tot M, waarbij maat 176 gelijk is aan maat XS. Een echt doorgroei boek dus!
Alle patronen zijn genoemd naar favoriete steden van Eva en dragen namen als Bangkok Basic, Capetown Cool en Lazy London. Het raglanshirt is genaamd "Awesome Oslo" (a.k.a. A.O.) en trok meteen onze aandacht.

Omdat we dus twee verschillende raglanshirts in de garderobes hebben, is het interessant om ze te vergelijken.

Knippie
Awesome Oslo


















- De halsopening: Het Knippatroon voorziet in een behoorlijk wijde hals.
In de matroesjka versie was deze erg wijd omdat ik er elastisch biasband op zette in plaats van een randje, maar ook in andere versies sluit de hals niet mooi aan. In de A.O. is dat anders.

- De rug: Het rugpand van de A.O. is aan de bovenkant smal en hoog. Heerlijk aansluitend in de nek, wat hier hoog gewaardeerd wordt.
Sowieso is het patroon wat smaller dan het wijde Knippiepatroon.

- De maatvoering. Het Knippatroon is behoorlijk oversized qua wijdte. Bijna hobbezakkerig. Lang dacht ik dat het aan de slankheid van de dochters lag, maar me pasvorm van de A.O. is gewoon beter. Daarmee hangt ook samen:
- De mouwen. De mouw inzet van de A.O. is wat stijler dan de wijdlopige Knippie én voorzien van manchetten. Dat maakt de mouw van een goede lengte voor lange, slungelige tiener armen, terwijl bij de Knippie de mouwen óf verlengd óf tot over-de-elleboog ingekort moesten worden, maar nooit goed waren.


- De tailleband. Tja, de A.O. heeft er wel één en de Knippie niet.
Het geliefde Sushishirt had daardoor altijd een beetje een A-lijn look, wat ik er ook aan deed.

De conclusie moge duidelijk zijn: Awesome Oslo is in ons huishouden een overduidelijke winnaar.

Qua patroon gemak mag ik nog vermelden dat de patronen uit Urban Style ook nog eens een stuk makkelijker over te trekken zijn dat de krioelende lijnen van de Knippie.
Het enige min-puntje is dat de benodigde stoflengte niet vermeld is bij de patronen in Urban Style. Dat is een bewuste keuze van Eva, omdat dat toch goed zelf te bepalen valt. Dat is waar, maar ik had het tóch wel fijn gevonden. Ach, een boek kan toch niet geheel perfect zijn.



Patronen:
- Lange sweater, patroon nummer 31 Knippie 6/2014

- Awesome Oslo, "Urban Style -  zelfmaakmode voor tieners" van Eva Goris / By Eva Maria, 
ISBN 978905856531, uitgave d.d. oktober 2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten