zondag 27 september 2015

... snelle schaatsbeschermers

Na het kleuren van de schaatsen mocht Madeleine een greep in de stoffenvoorraad doen voor een stel schaatsbeschermers.
Over het nut van die dingen schreef ik hier al eens, waarbij ik toen ook uitlegde hoe ik ze gemaakt had.  Inmiddels lopen we langer op de ijsbaan rond, en heb ik ontdekt dat er een nog snellere methode is om ze te maken.

Dus: schaatsbeschermers - deel 2
Madeleine koos het zachte grijze stofje van het babydekentje, dat oorspronkelijk voor dit project in huis was gekomen. De binnenkant is gemaakt van een oude handdoek.

Ik knipte twee rechthoeken van 15 bij 40 cm,
en stikte beide lange zijden met de goede kanten op elkaar aan elkaar vast.
Vervolgens knipte ik twee stukken elastiek van ongeveer de helft lengte (dus 20 cm).
Deze stik je met een doorgestikte zigzag steek aan op de stiknaad vast.
Dat zou eventueel gelijk met de eerste stap kunnen, maar dit leek mij iets zekerder.

Herhaal aan de andere lange zijde
Keer deze tunnel binnenste buiten, zodat het elastiek aan de binnenkant zit en de goede kanten van de stof aan de buitenkant.

Vouw de tunnel vervolgens zó dubbel dat de voering (de witte handdoek) aan de buitenkant zit.
Speld de kanten op elkaar.

Stik de zijkanten met een zigzag dicht.

Keer de goede kant op.
En klaar!
Sneller gaat het niet worden!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten