zaterdag 7 september 2013

... doeboek 6 (& 6,5) - Tassen maken de vrouw

Mag ik eerlijk zijn?
Vanaf het moment dat ik de stapel doeboeken in handen had werd ik naar dit boek getrokken. Op het web had ik al veel over haar gehoord, en het boek ziet er gewoon aantrekkelijk en vrolijk uit.

Het is het dikste boek van de stapel wat komt omdat het niet op de normale manier ingebonden is. Het is geen paperback of hardcover, maar de bladen zitten in ringen.
Dat heeft als voordeel dat het boek lekker open blijft liggen en alles goed leesbaar is.
De patronen, die - het is een tik van mij - in zijn geheel zijn opgenomen (punt erbij!) zijn op grote (A2?) vellen achter in het boek toegevoegd.
Je kunt ze uitvouwen en in het boek later zitten, maar je kunt er ook voor kiezen om de bladen bij de kartelrand af te scheuren en ze anders op te bergen.
Echt perfect!

Kijk, een lekker groot patronenvel!
Lisa Lam is Engelse en heeft haar eigen website waarop zij haar patronen en benodigdheden voor tassen verkoopt:  u-handbag.typepad.com
Maar laat ik haar even zelf aan het woord laten: 
"I am a craft book author and founder of U-Handbag - an online bag making supplies shop for bag making fanatics (and fanatics to be!) I came to be running a bag making supplies store sort of by accident, but as accidents go, it's the best I've ever had!"
"I now spend most of my time designing sewing patterns and kits, sourcing yummy fabrics, handles, patterns and metal thingamyjigs for bags and book/magazine writing. I feel I have truly found my calling!"

Enthousiast, niet waar?
En niet alleen enthousiast, maar ook gedegen. Dit boek begint pas op pagina 40 met de projecten.
Alle bladzijden daarvoor zijn gevuld met nuttige tips over de uitrusting en voorbereiding, maar ook héél veel techniek. De bladzijden zijn voorzien van veel handige (kleine) foto's, zodat je bij twijfel precies kunt zien wat ze bedoeld.
Er staan 12 projecten in dit boek (zie foto) en de meeste beslaan 8 pagina's.


Voorbeeld - de Ipadhoes handleiding




Het meest uitgebreide project (de luiertas voor de modieuze mama) beslaat zelfs 20 pagina's , maar dat is inclusief het verschoningsmatje en het schouderkussentje voor de schouderriem.
Wat zal ik zeggen - ik herken hier iemand die oog heeft voor details, en daar houdt ik van.
(Ik heb echt geen verschoningstas meer nodig, maar hij ziet er - tot en met het gekozen stofje - fantastisch uit.

Kern vragen
- Is er een project dat ik zou gaan maken?

Hm-ha-hm. Ik zie me op termijn absoluut de Too Cool For School tas maken voor één van de dochters (of alledrie), maar op dit moment is het niet wat ik zoek. En dat vindt ik jammer, want het is een geweldig boek.

- Is het een boek dat ik zou gebruiken voor naaiprojecten voor mijn kinderen?
Nee. Het is een damesboek

- Is het een boek dat ik zou kopen? Ja, en nee.
Het is een fantastisch boek en ik ben er verliefd op en ik wil het hebben.  (had ik al gezegd dat het een geweldig boek is? En nee, deze post is niet gesponsord)
Er is echter één probleem: op dit moment appeleren er te weinig tassen in het boek aan me.
MAAR: daar is een oplossing voor.
Lisa heeft namelijk nog meer boeken geschreven! (Aha, hier komt het 6,5 stukje).
Enthousiast geworden bestelde ik een ander boek van haar:
"The Bag Making Bible, the complete creative guide to sewing your own bags" met een voorwoord door Amy Butler. (London, David & Charles, 2010). Volgens mij is het niet in het Nederlands verschenen.


Helaas is dat boek niet in een ringband, maar dat was dan ook wel uitzonderlijk mooi van de Nederlandse uitgave.
Dit boek heeft een iets andere indeling.
Per hoofdstuk wordt een project besproken en aan de hand daarvan worden de  verschillende technieken uitgelegd. Een heleboel pagina's zie ik identiek in het "Tassen maken de vrouw" boek staan.
De twee boeken hebben derhalve een flink overlappend gedeelte, maar de patronen zijn anders.
De hoofdstuk indeling:
1. Getting Started - the Versatile Book Bag
2. Choosing Fabrics - The Reversible Bucket Bag
3. Structure and Reinforcement - The Cocktail Ruffle Clutch
4. Linings - The Organized Office Bag
5. Closures - The Oversized Fashionista Bag
6. Handles and Straps - The Great Getaway Bag
7. Pockets - The Multitasking Tote
8. Edgings and Trimmings - The Piping-Hot Hobo.
En natuurlijk zitten er aparte patroon bladen bij....


(Ik kocht mijn Engelse exemplaar bij awesomebooks(.)com voor €12,58, wat niet duur is voor een patronenboek)

Op naar het volgende (en voorlopig laatste) boek!

Colofon:
Lisa Lam - Tassen maken de vrouw  
Oorspr: A Bag for all reasons (London, David & Charles, 2012) 160 pagina's
Uitgeverij: Tirion Creatief, 2012

1 opmerking:

  1. Waarom had ik dit nou moeten lezen ;). Dat laatste boek lijkt me geweldig! Toch maar eens op mijn lijstje zetten voor 5 december (is sneller dan mijn verjaardag ;) ) Dank je voor je review weer!

    BeantwoordenVerwijderen