dinsdag 17 september 2013

... doeboek 7 - Zo geknipt!

En als laatste kwam uit de bibliotheek het boek "Zo Geknipt" van Sanne en Riet.
Wéken moest ik er op wachten, en verlengen is er niet bij - het is alweer na mij gereserveerd.




Tja - wat kan ik nog zeggen over dit boek? Het is zó populair dat er zelfs een blog is waarop je gezellig twee projecten per maand mee kunt maken, de sew-along

30 patronen (a.k.a. 'recepten') voor beginner tot gevorderden - daar moet iets tussen zitten.
Na het overzicht van de te maken modellen volgt eerst een 'Praktische Inleiding'.
Van bladzijde 9 tot 24 word er gesproken over de basisuitrusting, patronen, stof, verstevigen en al die andere dingen die bij het naaien essentieel zijn maar tè vaak voor bekend worden aangezien.
Vanaf bladzijde 24 volgt een zeer nuttig onderdeel: "Hoe werk je met dit boek?"
Vooral de beginnende naaister zal dit heel handig vinden, maar het kan nooit kwaad om het nog eens door te nmen. Wat mij betreft zit het een beetje verscholen in de tekst - het had gerust wat prominenter in het boek mogen staan, maar dat is maar een klein kritiekpuntje.

Vanaf bladzijde 45 mogen we aan de slag met het eerste recept - een servet.
Blijkbaar is dat het eenvoudigste wat iedere naai-boek-auteur kan verzinnen, want in dit overzicht van doe-boeken heb ik de werkbeschrijving voor een servet al meerdere malen zien langskomen. (Niet dat dat me er toe aanzet om er één te gaan maken, maar goed).

Eén en ander is voorzien van een duidelijke beschrijving, met goede stappen verdeling. Ook zijn er zeer veel foto's opgenomen om een twijfelende naaister op het goede pad te houden.

Bij de diverse recepten staan ook toepasselijke tips en handigheidjes - zoals de tip een plakbandje onder je naaivoet te plakken bij het stikken van Toile Cirée.
Door heel het boek staan vrolijke foto's van de gemaakte voorwerpen, maar ook van de gebruikers ervan. Samen met een kleine bio - dat is een grappige vondst, die je het gevoel geeft in een familiealbum te bladeren.
Voorts zijn alle foto's weer prachtig gestyled (de Vlaamse boeken zijn daar echt héél sterk in!)


Kom, tijd voor de kern vragen:
- Is er een project dat ik zou gaan maken?
Ja. Niet allemaal, maar (27) de schoudertas met verzonken rits komt dicht bij een tas die ik in mijn hoofd heb. Ook (5) zadeldekje, (12) Orde is een binnenza(a)k en (24) Menina zie ik me op enig moment wel maken.
Het grappigste recept vind ik nummer (13) voor de viervoeter met stijl! (hier geen hond, dus niet nodig, maar wel bijzonder origineel).

-  Is het een boek dat ik zou gebruiken voor naaiprojecten voor mijn kinderen?
Ja, de bloemenbroches zijn een goed beginnersproject

- Is het een boek dat ik zou kopen? Ja dit is een goede aanwinst voor de naaitafel.

En dit was het dan - de hele stapel doe-boeken die ik deze zomer uit de bibliotheek haalde.
Vonden jullie het een beetje interessant? Zal ik vaker een boekbesprekinkje er tussendoor doen?

Colofon:
Sanne en Riet - Zo geknipt! 30 recepten voor je naaimachine
248 pagina's
Uitgeverij Van Halewijck, 2012

Eloleo.blogspot.be
levenmetliv.blogspot.be
facebook.com/SanneenRiet

3 opmerkingen:

  1. Ja, leuk, doe maar vaker zo'n bespreking, altijd interessant te lezen wat er zoal te koop is en hoe zo'n boek is, dat voorkomt een miskoop (of misleen uit de bibliotheek)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik sluit me aan bij dreamstuff...zo'n uitgebreide boekbespreking is zeer waardevol! Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi ,

    we lazen dat je thuisblijfmoeder bent, en willen je vragen of je tijd en zin hebt mee te werken aan een interview via de mail over deze keuze. Het is voor onze rubriek Thuisblijfmoeders: daarin vertellen vrouwen over hun keuze voor fulltime moederen.

    Je vindt ons op http://www.hetmoederfront.com

    Als je wilt kun je ons mailen op tbm@thuisblijfmoeders.nl

    vriendelijke groet,
    Nicole Orriëns (Redactie Het Moederfront)

    BeantwoordenVerwijderen