zondag 10 februari 2013

... taart in alle kleuren (2)

Voor de festiviteiten die hier sinds woensdag losbarstten haalde ik allereerst mijn kleurige laagjes én de ingevroren botercreme uit de vriezer.
Dat wist u misschien niet - botercreme blijft ingevroren 6 maanden goed.
Ik sloot mijn baksessie dan ook af met het tot botercreme verwerken van 3 (!) pakjes boter.
Ik doe ze dan in puntzakken en vries ze in. Vóór gebruik ontdooien in de koelkast, puntje afknippen en je kunt meteen aan de slag.

De kleurige laagjes had ik eerst in huishoudfolie gewikkeld (alle lagen gescheiden door een laag folie)
En drie lagen per keer in een diepvrieszak

Na het uitpellen van de ontdooide lagen en het vinden van een geschikt 'bord' (een met aluminiumfolie omwikkelde snijplank dus) kon het opbouwen beginnen.

Ik bouwde de taart als volgt op (nu van onderaf lezen)
rood
  botercreme
oranje
  abrikozen halvajam
geel
  botercreme
groen

  abrikozen halvajam
blauw
  botercreme
paars


De vullinglaagjes waren zo dun als mogelijk uitgesmeerd voor een strak resultaat.

Ik smeerde ook alle zijkanten en de bovenkant in met botercreme en liet het opstijven in de koelkast.

Voor de buitenkant gebruikte ik Pettinice rolfondant uit de 1 kilo verpakking.
De decoratie had ik oorspronkelijk gedacht in alle kleuren van de regenboog.
Maar het wilde niet goed lukken met de marsepein die ik in huis had.
Persoonlijk vindt ik rolfondant echt een heel stuk fijner werken. De marsepein van FunCakes is ook wel goed, maar ik vond in mijn voorraad kast de marsepein van de H.ema en de A.ction en die was voor mijn gevoel veel te grof.
Ik schakelde na veel gemopper en gemor over naar plan B en schreef met een natte vinger hun initialen op de bovenkant. Strooide er sprinkels op en blies het overtollige weg.
En dat werkte perfect! De sprinkels verkleurden zelfs niet van het vocht.

Caroline - die geen specifieke taart had besteld - wist eerst niet goed wat ze van zo'n saaie taart moest maken. Tot de taart aangesneden werd.
Het was een hit.


(wordt vervolgd)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten