donderdag 7 februari 2013

... tractatie 2 / cakepops

In november kocht ik in de A.ction een popcakemaker.
Het was (zoals zo vaak in die winkel) een opwelling. Het leek me een prima kerst-vakantieproject voor de dames. En bovendien kon hij bij de sint-cadeautjes gevoegd worden. En was hij maar 10 euro, terwijl ik ze voor minimaal de dubbele prijs in andere winkels gezien had.

Normaal gesproken ben ik geen voorstander van overbodige electrische apparatuur en geef ik er de voorkeur aan dingen op de 'ouderwetse' manier te doen. ("Nee schat, ik hoef echt geen electrische eierkoker.")
Maar ik moet zeggen, dit ding is ideaal. Mijn oven is lekker breed, wat weliswaar betekent dat ik er hele grote taarten in kwijt kan - twee tegelijk zelfs - maar ook dat het lang duurt voor hij op temperatuur is.
Daar heeft de popcakemaker geen last van. In een mum van tijd is hij warm en een luttele 5 minuutjes later heb je 12 gebakken bolletjes. Geweldig!

Een week voor de verjaardagsweek testte ik hem met Alexandra en decoreerde de bolltjes met geel smeltsnoep van Bake & Deco (M.akro).
Het was een succes - absoluut goed gekeurd voor de tweede tractatie.

De dames zijn vandaag (donderdag) jarig.
Maar dinsdag kreeg ik te horen dat hun vaste juf (van de donderdag en vrijdag) deze week afwezig zou zijn.
In overleg werd de tractatie een dag naar voren geschoven, zodat ze bij hun andere vaste juf zouden tracteren.
Ieks! Een dag eerder!
Snel de ingekochte benodigdheden verzamelen!
2 pakken PopCakes Baking Kit voor 24 popcakes (meteen gekocht bij de popcakemaker bij de A.ction. Bevat 225 gram mix, 24 stokjes van 15 cm en sprinkels)
1 pak oranje/sinasappel fruitmelts van Culi Deco, 200 gram (A.ction)
1 beker rood smeltsnoep van Bake & Deco, 325 gram (M.akro) (Is het zelfde als bovenstaande melts, maar met andere naam)
1 zakje choco white decoratieglazuur, (M.akro - is ook gewoon vloeibare chocolade)

ongeveer 15 balletjes van de aarbeiencakemix die ik voor een taart gebruikte

Mijn favoriete hulpmiddel is dit chocolade-dompel-vorkje van WMF

Het is niet alleen ideaal om de bolletjes snel uit de pan te vissen, maar ook om de bolletjes door de gesmolten chocolade/smeltsnoep te halen.


Dinsdag om negen uur gingen direct de eerste hoopjes deeg in de popcakemaker.
Om tien uur had ik een flinke berg bolletjes.
Ik smolt alle 325 gram rood smeltsnoep au-bain-marie.
Bij de eerdere test deed ik ongeveer 100 gram in een schaaltje in de magnetron. Daarbij hield ik me aan de instructie '1 minuut op 500 watt, en dan roeren' en verbrandde prompt de eerste lading.
30 seconden werkt een stuk beter.
Maar au-bain-marie is wel zo rustig....

De manier van onderdompelen die mij het beste beviel is een bolletje aan het driehoekige vorkje te prikken.
Het zo ver mogelijk door de chocolade te halen (helemaal bedekken hoeft niet).
Vervolgens het vorkje horizontaal houden en met één hand/wijsvinger het bolletje van het vorkje te duwen terwijl je met je andere hand het stokje door het gedipte gedeelte drukt.
Je hebt dan een cakepop op je stokje waarvan de hele onderkant bedekt is en de bovenkant nog niet.
Je dipt de bovenkant nu ook in de chocolade en bent klaar om te laten uitdruipen.

Ik dipte alle bolletjes, liet een en ander snel stollen in de koelkast en gebruikte de witte smelt chocolade om wat decoratie aan te brengen.....
Hoeveel leverde dit nu op?
- 13 aardbeiencakepops met rode coating;
- 20 naturel met rode coating;
- 26 naturel met oranje coating;
(en nog wat onbedekte rest balletjes)

De 200 gram oranje melts zijn inderdaad voldoende voor 24, zoals op het pakje staat.
De 325 gram rood was voldoende voor 33 stuks (en een beetje over).
100 gram per 12 cakepops zou dus voldoende moeten zijn. 
De rode glansde mooier dan de oranje, maar dat is puur een esthetische kwestie.
 

4 opmerkingen:

  1. dat ziet er feestelijk uit. Goed gelukt zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er erg leuk en lekker uit!
    Ik kreeg zo'n apparaat voor mijn verjaardag; oudste dochters weten al wat ze willen trakteren...
    Groetjes mama C
    (nieuwe volger van je blog).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gezellig dat je komt kijken!
      De cakepops waren populair bij zowel kinderen als leraren dus echt aan te raden.
      Hopelijk heb je wat aan de tips.

      Verwijderen