woensdag 13 februari 2013

... taart in alle kleuren - op herhaling

In de eerste aflevering van deze taartenserie schreef ik al dat ik me ernstig verkeken had op de hoeveelheid beslag die voor de regenboogtaart nodig was.

Daags na die baksessie besloot ik dat het beter, en misschien ook wel makkelijker kon.
Ik kocht een tweede 26 cm bakvorm erbij en verdubbelde de hoeveelheid beslag.
(660 gram Funcakes biscuitmix, 60 ml water, 500 gr eieren).
Voor het gemak kocht ik ook wat wegwerpschaaltjes en ging aan de slag.

Deelde het beslag in 6 delen
 En kleurde alle delen in de goede kleuren.
Vervolgens besloot ik om de lagen niet afzonderlijk te bakken, maar te experimenteren met al-in-laagjes verdeeld bakken.
De ene vorm vulde ik met (van beneden naar boven) groen, blauw en paars de andere met rood, oranje en geel. Dit om een mooie gladde bovenkant (rood) en vulbovenkant (groen) te hebben.

Beide vormen gingen de oven in
En kwamen zeer schappelijk uit de springvormen:
Ik kan toch niet zeggen dat het er aantrekkelijk uitziet, die gebakken gekleurde randjes.
Maar de onderkant was zeer bevredigend:

Na voorzichtig de taarten afgevlakt te hebben, was het een kwestie van assembleren.
De tussenrand mooi glad opvullen
En de zijkanten insmeren
Ik ontdekte dan voor mij dat het fijnste gaat door verticale strepen te zetten die ik dan met een breed keukenmes uitsmeer.
Ingesmeerd en wel weer naar de koelkast om op te stijven

Ook deze taart werd wit gedecoreerd (en daarom had ik dus een kilo verpakking fondant nodig...)
Bij de leukstetaartenshop vond ik een olifanten uitsteker. Dat is nog steeds Caroline's favoriete dier, dus gebruikte ik het roze (prinsessentaart)fondant om daar olifantjes mee te maken.
Van een restje groene fondant maakte ik vlinders, en voila, ook deze taart was gedecoreerd.
De vraag bleef alleen: Hoe ziet de binnenkant eruit???

Zaterdag kon hij dan eindelijk worden aangesneden. En dat viel niet tegen.
In glorious technicolor!!

Evaluatie:
De mening zijn verdeeld over welke regenboogtaart het beste is.
Persoonlijk hou ik van de strakke lijnen van de eerste taart, maar de freestyle lijnen van deze taart hebben ook wel iets...

En jij? Wat vind jij?

2 opmerkingen:

  1. poeh, dat is een lastige vraag.... Ik vind de 2e wel heel gaaf, met het verloop van de kleuren...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen