donderdag 14 maart 2013

... en maakt kniestukken

Gelukkig grom ik nooit erg lang, en duurde het maar kort voor mijn creatieve kant de kop opstook.
Er moest toch echt wat gebeuren met die broeken, en aangezien het nog te koud is om ze af te knippen, moest de oplossing in een opzetstuk gevonden worden.
Maar wat voor stuk. Een katoenen stofje zou binnen de kortste keer ook doorgesleten zijn.

Mentaal liep ik mijn stoffen kast door.
En herinnerde me dit stapeltje:
Goudkleurig, bruin en lichtroze..... kunstleer!
Ik had dat gekocht om poppenschoentjes voor de Jolina poppen te maken en de resten lagen nog in de kast.
En, zo redeneerde ik, de appeltjes zijn ook van kunstleer gemaakt, en die doorstaan de wasmachine prima.
De achterkant van dit spul is inderdaad identiek aan die van de retro-appeltjes
Ik knipte een er eenvoudige basisvorm van, en knipte dezelfde vorm ook in vliesofix.
Ik streek de dubbelzijdige strijkvlieseline met een niet-hete bout op de achterzijde van het kunstleer.
Stand 'Wol', en hield voor de zekerheid nog een oud stuk stof tussen het kunstleer en de bout.

Dat is wel handig, want dit is wat er gebeurd als je te heet strijkt
Geloof me, dat wil je niet aan je strijkplank en/of bout hebben.

De nu zelfgefabriceerde strijkapplicatie strijk je - alweer op een lage stand en met een doek er tussen - op de bestemde plek.
Ik streek daarna de applicatie héél heet via de achterkant nog wat vaster.
Let hierbij goed op! Ik streek door twee lagen denim heen omdat het aan de binnenkant strijken van een skinny maat 134 onbegonnen werk is, en ik de broek niet binnenstebuiten wilde keren.
Door twee lagen denim kun je heet strijken, maar houd er voor de zekerheid toch nog een oude doek onder!

Laat alles goed afkoelen en pak daarna een naald met  stevige dubbele draad.
Stik de applicatie vast.

En voila:

Eens kijken of dit bestand is tegen mijn wilde meid.

(Als het werkt opent het een heel scala aan mogelijkheden......)

1 opmerking:

  1. Prima opgelost. Ik heb net ook een stapeltje broeken weggewerkt die versteld moesten worden. Ik houd het voorlopig nog bij zigzaggen op de naaimachine.

    BeantwoordenVerwijderen