maandag 6 februari 2012

... prinses Ariel

Eerder schreef ik al dat ik een plannetje had voor Ariel.
Dat komt omdat ik - alweer een hele tijd geleden - deze blog tegen kwam : Mermaid.
Het fijne van haar uitleg is dat het patroon voor zo ongeveer alle poppen bruikbaar is.


Carolines favoriete prinses is Ariel, en natuurlijk wilde ze de Ariel pop van Zapf hebben.
Maar die komt niet met een vissenstaart. En zeg nou zelf - wat is een zeemeermin ZONDER vissenstaart?
Niets toch!

Gelukkig had ik nog een stukje groene velours de panne liggen van een truitje voor kleine zus. En een perfect bijpassend stukje groene vilt dat precies groot genoeg was. Lila vilt zat er niet in de verzameling, maar paars wel. En wat toepasselijke zee-pailletten.

Aan de slag! Van de eerste sessie, die voor Ariel heb ik geen foto's, maar van Ariels zusje (vraag me niet welke, maar er zal vast wel een blauwe bij zijn) wel. Die krijgt Madeleine. Anders heb ik oorlog in huis.
En natuurlijk zat Ariel nog in de verpakking, dus mag mijn blonde pasmodel demonstreren. Denk er gerust rood haar bij.
Dit is de lengte van het lapje dat je nodig hebt:

Naai de zijkant(en) in model en leg een zoom in de bovenrand.
Als je dit breed genoeg doet, kun je nog een tweede zoom leggen, zodat je een tunneltje krijgt waar je elastiek door kunt rijgen. (wel een gaatje laten) Het effect is dan een opstaand randje.

Speld het model van de vissenstaart op het dubbelgevouwen vilt.
Stik dit langs het papieren model door.
Doe het smalle stuk van de staart in het smalle stuk van de vin en stik vast.
Stik een dwarse naad vlak boven de verbreding.
Stik de vin door, te beginnen met de middelste naad.
Werk dan vanaf de middennaad naar links of naar rechts, telkens opschuivend met een voetbreedte.
Bij het stikken van een nieuwe naad gaat de zijkant van de voet dus langs de al gestikte naad.
Let goed op bij het begin en einde van het stiksel. Dit is een precisieklusje.
Knip het overtollige vilt af.

Rijg nog even een elastiekje door het bovengemelde tunneltje en fabriceer een bijpassend bikinitopje uit vilt.
Het topje van Angry Chicken werkt niet op deze poppen, aangezien er op die plek net een gewricht zit.
Vandaar de schouderstukken.

En dan kunnen de dames zwemmen en kletsen. Belle is voor de gelegenheid ook maar even zeemeermin geworden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten