maandag 14 oktober 2013

... Stoffenbeurs vs Stoffenspektakel

Vorige maand was er in een stad bij mijn woonplaats zowel een Stoffenbeurs als een Stoffenspektakel - met maar een week er tussen.
Dus kwam de vraag op: welke te bezoeken?
Het werd een bezoek aan beiden, wat een goede gelegenheid was om een en ander eens te vergelijken.

Als eerste werd de Stoffenbeurs bezocht. Deze wilde ik in ieder geval even bezoeken omdat op die beurs de stand van Fournituren (.)nl stond, waar ik graag tassenband en volumevlies bestel.
Ik heb die stand ook wel bezocht, maar ze bleken het 4 cm brede band waar ik de voorkeur aan geeft niet standaard naar beurzen mee te nemen. Dat was dus pech.
Naar de Stoffenbeurs werd in vergezeld van de man-des-huizes en alle drie de dochters.
Dat zorgde er voor dat ik in een rap tempo de kramen langs liep en zeer selectief was waar ik 'in' dook. Anders ging het me véél te veel lapjes kosten.

Deze markt was in de openlucht op een plein naast het winkelcentrum. De kramen stonden in twee lange rijen opgesteld, waarvan één rij rug-aan-rug stond. Drie rijen kramen dus, verspreid over (ongeveer) 125 meter.
Wat mij opviel, was dat er veel kramen met sari-stoffen en bling-bling stoffen stonden. Niet dat de halve markt er mee vol stond, maar een stuk of vijf heb ik er toch wel snel gezien. (Vooral ook, omdat ze op de dames een hypnotiserende en aanzuigende werking hebben ;-) ).
Twee fourniturenkramen en een goede varatie aan andere kramen: meubelstof, mantelstoffen, katoentjes en kinderstoffen. Zelfs een kraam met hele mooie handgeverfde natuurstoffen, zoals vilt en fluweel (a 32 euro de meter).
Ondanks dat er ook een prijsstunter met prijzen van 3 euro, 3,50 stond, vond ik het prijspeil wat hoger liggen dan ik van het stoffenspektakel gewend ben.
Op aandringen van Caroline kocht ik een olifantentricot voor 13 euro de meter. De week er na op het stoffenspektakel zag ik dat stofje minimaal twee keer langskomen voor 9.95 de meter. (maar goed, nu was het kind er zelf bij).
Tricot olifantjes, (13,-- p.m.)

Canvasachtige landkaarten- en patisseriestoffen (7,95 p.m.)

Het stoffenspektakel werd gehouden in een expo-hal in een dorpje naast de stad.
Wat dan wel tegenvalt is dat het parkeren 7 euro kost (in het voorjaar nog 5 !), en dat op een lokatie waar verder niets is.
Op dit Stoffenspektakel zijn véél meer kramen te vinden en meer diversiteit.
Zo is een flink gedeelte ingeruimd voor de duurdere damesmodestoffen en digitale prints. Ook is er quiltstof en tafelzeil te vinden, een kraam uit het Vlaamse met Hilco stoffen, handgeweven en geverfd vilt, en héél veel stoffenkramen.
Wegens tijdgebrek ging ik hier met een naaiende vriendin slechts anderhalf uur doorheen. Dat lijkt heel wat, maar hoewel we alle paden hebben gehad, waren we zeer selectief aan het kijken.
Uiteindelijk was de buit voor mij:
- een metertje Londense Bussen katoen
- 1.5 meter streepjes tricot
- 2 meter toile-de-jouy, dat gek genoeg niet in de lengte richting, maar in de breedte richting gedrukt is.
En bij een quiltkraam vonden we aan de zijkant een enorme hoop stalen, die ook verkocht werden:
Onder andere van de Jack & Jenny serie van Laurie Wisbrun voor Robert Kaufman, en dat blauwe stofje daarboven is een stuk uit de 'Imperial' serie van Kaufman. Lichtblauw met prachtige goudbedrukking.
De roze staaltjes zijn flanel, de blauwe van katoen, en beiden zullen waarschijnlijk bij de dames terechtkomen.

*Voor wie in de buurt komt: de man van de quiltstaaltjes vertelde dat hij een heleboel Kaufman stalen binnen had gekregen voor de beurs in Apeldoorn.

Rest nog de vraag : als je moet kiezen, waar ga je liever naar toe?
Dan kies ik toch voor het Stoffenspektakel.

4 opmerkingen:

  1. Oh god! Die landkaarten zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie stoffen hoor! Mijn voorkeur gaat ook uit naar het stoffenspektakel, al komt de datum mij niet altijd even goed uit....en dan ben ik ook wel heel blij met een uitje naar de stoffenbeurs..........ik ben nog nooit met lege tassen thuisgekomen ;-) Maar dit seizoen geen van beiden, ik wil weer eens ouderwets naar de lapjesmarkt in Utrecht, ik hoop in november/december :-) Veel plezier met je aankopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, die lege tassen willen bij mij ook maar niet lukken. Net zo min als lege kasten....

    BeantwoordenVerwijderen