zondag 30 december 2012

... kerstnostalgie 3


Nostalgie en traditie zijn wat je er zelf van maakt.
Waar ik qua stal overloop van de nostalgie, volg ik wat betreft de kerstboom absoluut de familietraditie niet.
In mijn jeugd hadden we jaarlijks een echte boom die telkens in zilver werd opgetuigd.
Zilveren ballen, zilveren klokjes, zilveren slingers.
Dàt is bij mij nu wel anders.

Om te beginnen is het een kunstboom (geen dennengeur maar oh zo gemakkelijk).
Ten tweede hangt er geen enkele bal in. En zeker geen zilveren.
Ook modieuze kleurthema bomen kunnen mij niet bekoren.
Nee, bij ons is het een allegaartje. Wij hebben namelijk een herinneringen boom.

Het begon met een doos kleine huisjes die ik tijdens mijn studietijd kocht.

Door de jaren heen haalden we een geblazen glazen pinguin uit Washington D.C. (in een plunjezak op kampeertocht meegenomen), een hele reeks Hallmark ornamenten uit de V.S., rode schoentjes uit de 4e (!) Hallmark zaak die we in New York afliepen, een zilveren bruidstaart met inscriptie, een dolfijntje uit Hawaii (huwelijksreis),  Baby's first Christmas (3x), dennenappels uit Kopenhagen, goudkleurige ornamenten uit Denemarken, mini boompjes uit Engeland, engeltjes uit Londen, en strijkkralenwerkjes uit eigen huis...
Iedere versiering heeft een eigen verhaal en de meisjes vinden het prachtig.
 
 

Ik ben alleen benieuwd - nemen zij als ze groot zijn dan weer een boom in één kleur?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten