dinsdag 5 februari 2013

... taart in alle kleuren

Om goed beslagen ten ijs te kunnen komen bak ik voor de dubbele verjaardag graag vooruit.
Hét geheim om (zoals vorig jaar) drie prinsessentaarten te kunnen presenteren is van te voren de basis te bakken en in de diepvries te bewaren, zodat je richting het uur U kunt focussen op opbouwen en afwerken.

De dames hebben dit jaar geen uitgesproken verlangen naar een bepaalde taart.
Alexandra wil graag een prinsessentaart (waarschijnlijk omdat ze ze a) mooi vindt, en b) niets anders kan bedenken). Caroline een appeltaart, omdat ze die het lekkerst vindt. Of eigenlijk, omdat ze niet van marsepein en fondant houdt.
Bij mijn eigen taartje gebruikte ik in december fondant van Renshaw. En warempel: die kan haar kritische smaak wel doorstaan. Ik mág dus ook wat anders maken, zolang die fondant er dan maar op zit.
(En natuurlijk zit er allang een appeltaart in de vriezer)

Ik zocht en zocht en bedacht dat ik zelf eigenlijk een regenboogtaart het leukste vond.
Een greep in mijn kasten later bleek ik alles in huis te hebben: biscuittaartmix (FunCakes), kleurstof (Wilton), en eieren.
En een zeer favoriet hulp middel bij het maken van taarten: mijn KitchenAid mixer.
Eigenlijk gebruik ik 'm lang niet genoeg om de belachelijke aanschafprijs te kunnen rechtvaardigen, maar hij is zo ideaal voor deze mix. 7 a 8 minuten op een hoge stand mixen is een eitje (excusez le mot) voor deze machine.

Maar hoeveel mix te gebruiken?
Op de een of andere manier dacht ik genoeg te hebben aan de mix voor een ronde taart van 26 cm doorsnee: 330 gram mix, 30 ml water, 250 gr eieren.
Dat gemixt hebbende had ik dus zo'n 600 gram mix.
6 lagen = 100 gram per laag.

100 gram beslag is ongeveer zo veel

Ik kan u dus nu al vertellend dat dat veel te weinig is.

Ondertussen had ik ook bedacht dat ik geen twee vormen van gelijke grootte had - maar geen nood.
Ik kijk niet voor niets trouw naar The Great Britsh Bake Off. Improviseren komt daar regelmatig voor.
Uit mijn blikken haalde ik een brede maar oppervlakkige vorm, die ik (zo dacht ik) door middel van een bakpapierrandje in twee delen zou kunnen delen zodat ik twee kleuren te gelijk kon bakken.
Uit die plakken zou ik dan dus gelijke rondjes snijden.

Dat idee was op zich prima. Alleen was de hoeveelheid deeg niet echt toereikend....
Vooral niet toen ik het beslag van de eerste gekleurde lagen (geel en oranje) in de KitchenAid kleurde, wat tot effect had dat er heel veel lucht uit verdween.

Maar midden in het proces ophouden kan natuurlijk niet.
Ik hield stug vol en spreidde het beslag zo goed mogelijk uit in een vierkant (Dat had ik natuurlijk ook meteen in een rondje kunnen doen, maar daar dacht ik niet aan).
Schoof geel en oranje in de oven (7 minuten baktijd) en kleurde de andere lagen.


Het gebakken bovenlaagje van een gekleurde gebakken cake ziet er niet erg aantrekkelijk uit:
Maar de onderkant kon bepaald Technicolor-geslaagd worden genoemd:
De ultra-dunne laagjes zijn tot min of meer gelijke rechthoeken gesneden (met dank aan de plastic deksel van een H.ema doosje) en liggen nu goed ingepakt in plastic in de vriezer te wachten op de volgende stap.

Ik voel dat er héél veel botercreme aan te pas gaat komen...

(wordt vervolgd)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten