zondag 26 mei 2013

... een H.E.M.A. tas (nou ja, dan toch bijna)

Ons aller instituut voor tafellakens, schrijfwaren en babyrompertjes wil tegenwoordig ook erg hip zijn.
Dús hebben ze bloemetjes tape, fluor en naaipakketjes.

Zoals dit zelfmaakpakket:
zelfmaakpakket - tas

Omdat ik in mijn hoofd op het moment in een tassenfase zit (terwijl ik eigenlijk kinder-feestkleding moet maken...) bestelde ik het pakket in de webshop. Helaas was het er maar in één kleurstelling - roze. Niet mijn favoriete kleur. Maar wel van Alexandra - dus die bestemming komt wel goed.
Het pakket bevat 2 A-4 met instructies in kleine lettertjes.
Dat klinkt als heel veel, maar er zit een groot plaatje bij en het is in vijf talen (E-NL-FR-DE-ES), dus feitelijk zijn de naai-instructies een krap half A4 groot.
Verder bevat het pakket geen apart patroon, maar zijn de diverse onderdelen (inclusief naadtoeslag) op de stof gedrukt. Je ontvangt dus een lap stof van 95x140 cm.

Het pakket eens goed bekijkende vallen een aantal dingen op
- de stof is echt ontzettend roze!!! (Waarom heeft de H.ema toch altijd van die gekke, net afwijkende kleurtjes? Is het de productie in China?)
- de aanwijzingen (zoals de plooi-punten en richting) staan NAAST de stof. Begrijpelijk, maar niet erg handig voor beginnende naaisters/kinderen. Als je de stof geknipt hebt, ben je die punten dus kwijt.

- het drukwerk op de stof op mijn exemplaar ligt wel héél erg aan de kant, een aantal aanwijzingen staan er niet meer op. Dat kan ik wel uitvogelen, maar mijn dochters kunnen dat nog niet.
- het staat niet in de instructies, maar het is toch echt wel nodig de stof te strijken voor je aan de slag gaat.
- er zit geen sluiting in. Nada, noppes. Geen knoopje, geen rits, geen lintje. Persoonlijk vind ik dat een minpunt. Als je je tas laat vallen (omdat dochters er mee aan de haal gaan etc), wil ik graag dat alles er in blijft zitten....

Ik streek de stof en greep naar het tekenpapier om de diverse onderdelen in kaart te brengen.
Want met één tas komen we hier natuurlijk niet toe, en Caroline kan ik het echt niet aandoen om met dezelfde -jakkes roze- tas aan te komen.

Dat patroontekenen is bijzonder nuttig, al metende merk je dat na het strijken de diverse onderdelen niet allemaal even groot (meer) zijn. Meet ik 9,5 cm aan één kant van een randdeel, aan de andere kant is dat opeens 9,8, en bij een ander exemplaar van hetzelfde stofdeel is het wéér anders.
De grote vierkante roze lap wekt mijn verbazing: Het lijkt vierkant, maar de versie aan de rechteronderrand van de stof heeft twee héél licht glooiend lopende kanten. Maar er staat niet aangegeven wat een boven- of onderkant is. Ik kan me ook niet voorstellen dat het uitmaakt, want uit de handleiding lees ik dat dit een binnenzak op de voering moet zijn.

De makers hebben blijkbaar voorzien dat er problemen zullen ontstaan met de diverse al-dan-niet-slordig-gedrukte-en/of-uitgerekte-delen, danwel onervaren naaisters, want in de tekst staat te lezen:
"Omdat sommige patroondelen rond zijn is het lastig die aan elkaar te naaien, soms lijkt het of je stof over houdt of juist te kort komt. In zulke gevallen moet je wat 'meegeven'. Dat wil zeggen dat je de ene stoflaag die wat ruimer is niet al te strak trekt wanneer je rijgt of naait terwijl je juist de andere stoflaag iets meer spant."
Tja, dat vind ik een beetje lafhartig. Alle naaisters weten dat je stof af en toe een beetje moet sturen (of te wel smokkelen), maar om het nou als norm te verheffen... Trekken aan de stof geeft toch niet het beste resultaat.
Wees dan een beetje exacter in het drukken van het patroon. Of laat het in wat betere stof  maken, want deze stof is behoorlijk grof en op de strijkplank schijnt de strijkplankhoes er door heen.
Het is geen fijne lakenkatoen (of nog beter, quiltkatoen), maar meer een soort van tafellaken stof - en dan heb ik het niet over een damastgeweven tafellaken.

Op het pakket staat trouwens bij de benodigdheden: "versteviging (optioneel)".
"Indien gewenst alle patroondelen verstevigen met opstrijkbaar vlieseline. Gebruik medium kwaliteit voor de band en lichte kwaliteit voor de overige patroondelen."
Verkopen ze eigenlijk vlieseline bij de H.E.M.A.? Kan me niet herinneren het ooit gezien te hebben.
Dan moet je dus alsnog naar een stoffenwinkel of markt. Is dat echt de bedoeling?

Het zou best kunnen dat zonder versteviging het een behoorlijke 'lubber'tas gaat worden.
Prima voor gymspullen van meisjes-onder-de-tien, maar of dat nou de doelgroep is....

Enfin, ik houd het pakket, want Alexandra wil 'm ongetwijfeld wel een keertje (met me) maken, maar of het een duurzame tas wordt, dat weet ik niet.

update: ik gebruikte het patroon en maakte een groene tas

1 opmerking:

  1. Wat een tegenvaller zeg, dat pakket!
    Zoveel haken en ogen voor een tas. Dat de patroondelen al niet gelijk zijn en na het strijken helemaal niet meer, ik denk dat ik je uitgebreide ervaringsverhaal zou doorsturen naar H*ma zelf.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen