zaterdag 3 augustus 2013

... doeboek 4 - De Poppen van Tante Hilde



cover met pop Blogland dringt ook tot de bibliotheek door.
Ze hadden zowaar het poppenboek van Tante Hilde te leen!

Vóór het boek er was, was er de blog.
Daar zijn de allerschattigste creaties op te zien, zoals deze stoere-meisjes-pop: een wielrensters!




En deze sjieke dame
Een blog vol inspiratie dus.

Hetzelfde geldt voor het boek.
Het maak-plezier spat in prachtig geënsceneerde foto's van de pagina's af .

Het boek valt uiteen in drie delen
1. in den beginne (Naaibenodigdheden, Materialen, Patronen en Technieken-een paar tips)
2. de poppen (de armen, de benen, de kapsels, het in elkaar zetten van de pop, het gezicht borduren)
3. kleren voor de pop (de hele simpele, de noodzakelijke, voor de meisjes, voor de jongens, voor de winter, babyspul, extra's, en daarna?)

De beschrijvingen zijn duidelijk en worden (voor wie dat nodig heeft) nog extra toegelicht met tekeningen.
Zelf heb ik ooit (lang geleden) ook een aantal poppen gemaakt (zie o.a. deze) en ik herken veel van de technieken. Waarbij ik moet aantekenen dat de nekken van deze poppen een stuk steviger lijken. Maar dat mijn pop(pen) een zitvlak hadden, zodat ze stabiel(er?) zaten).
POP3
Het is een heel inspirerend boek. Vooral het gedeelte waarin ze meisjes met een op henzelf lijkende pop laten zien is erg leuk. (mmm met een identieke tweeling is dat dan weer minder....twee identieke poppen?)

POP5

Heel belangrijk is dat er véél ruimte gemaakt is voor het belangrijkste van een pop: de garderobe.
De bladzijden 73 tot en met 152 zijn gevuld met kleding patroontjes en voorbeelden.
Dat varieert van een eenvoudig rokje tot een jas met capuchon en een kruippakje voor een babypop.
Alles wat er in een poppenkledingkast thuishoort. En uiteraard alles naar eigen smaak te maken en te versieren. Want dat is het mooie van zelf-maken.
jouwPoppenboek
Een bonuspunt krijgt een boek bij mij als er een apart patronenblad bij zit en gelukkig is dat hier het geval.
Het moge duidelijk zijn: wie poppen wil maken of moeder van een klein meiske is, schaffe dit boek onmiddellijk aan!

(nu ik er zo over na denk - volgens mij ga ik er één naar Seattle sturen.
Kleine J is nog maar 15 maanden, maar volgens mij heeft haar moeder dit boek heel hard 'nodig'.)


Kern vragen
- Is er een project dat ik zou gaan maken?
Ja!!De poppen zijn ontzettend leuk en als ik een pop zou gaan maken zou ik dit boek erbij pakken
- Is het een boek dat ik zou gebruiken voor naaiprojecten voor mijn kinderen?
Ja, te beginnen met kleertjes en als ze gevorderd zijn een pop (naar eigen ontwerp)

- Is het een boek dat ik zou kopen?
Ja, zodra ik in een poppenfase zit. Ook zeer geschikt als cadeautje aan kersverse meisjes-moeders.


Op naar het volgende boek!

Colofon:
Tante Hilde (pseud. van Hilde Cuppens),  De poppen van Tante Hilde
(de foto's en vormgeving van Elza D.)
153 pagina's
Uitgeverij: Standaard Uitgeverij, Antwerpen, 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten