dinsdag 13 augustus 2013

... fototasje 2

Nu ik een nieuw zaktoestel heb, schuift het oude toestel door.
Daarmee gaat een langgekoesterde wens van de dames in vervulling. Al twee jaar zeuren de oudsten om een fototoestel. Iets wat niet praktisch is met een tweeling. Echt - twéé kindertoestellen?
Bovendien heersde bij ons de nodige twijfel over de kwaliteit van de diverse speelgoedtoestellen.
Nee, dit werkt bij ons veel beter - en aangezien het toestel van mij blijft kan ik het bij misbruik ook gewoon weer opbergen.

Nu moet ik opbiechten dat ik voor dit toestel nooit een apart hoesje had.
Ik gooide het gewoon in mijn bureaula of zijvak van mijn tas. Niet echt het goede voorbeeld.
En omdat ik toch net met een fototasjespatroontje bezig was, maakte ik in één moeite door meteen een tasje voor de dames.
Eéntje van een restje van de ballettas van Madeleine

Het was een beetje passen en meten, maar ik kreeg het  motiefje precies goed:



Na het eerste fototasje rolde dit behoorlijk soepel van mijn werktafel.
Voor de instructies moet je uiteraard bij die post zijn, dit zijn de variabelen:

Technische gegevens:
Het toestelletje is 9,5 cm breed, 5,5 cm hoog en 3 cm dik.
Omdat het tasje gevoerd wordt, tel je minimaal 0,5 cm bij de maten op. Ik telde bij de lange zijden 1 cm op, omdat ik wilde dat het er goed in weg zakte.

Het patroon is een lange rechthoek van 34 cm bij 11 cm.
Dit is opgebouwd als volgt
naad + voorkant + onderkant + achterkant+ bovenkant + flap + naad, of tewel:
1+ 10,5 + 3,5 + 10,5 + 3,5 + 4 + 1  = 34
De hoogte van het patroon is afgeleid van de werkelijke maat van 5,5 cm.
Deze vergrootte ik tot 6 cm. Daarbij moet je niet vergeten ook nog stof voor de zijkanten van het tasje op te tellen. Het toestel is 3 cm dik. Deze maat vergrootte ik niet, zodat ik die kant van het patroon opbouwde als:
naad + helft van de dikte van het toestel + hoogte + helft van de dikte van het toestel + naad =
1 + 1,5 + 6 + 1,5 + 1 = 11

Het volumevlies meet 32 bij 9 cm (= totale maten minus naden)

Ik moet er wel bij aantekenen dat dit tasje glad om het toestel sluit.
Wil je een losser tasje, vergroot dan de waarden voor de dikte (3 naar bijv 4) en de hoogte (6 naar bijv. 7)


Stof: Girlfriends - Ballerina, kleurstelling Slipper (2012)
Anne Kelle voor Robert Kaufman Fabrics

6 opmerkingen:

  1. Zalig hoe het hoofd van het meisje mooi doorloopt bij het sluiten van het tasje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! En dat stofje is echt geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haai!

    Via via kwam ik bij jou terecht. Wat een superleuk en gezellig blog ♡
    Ik word er heppie van, dus volger erbij voor jou!
    Liefs xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. How, tof weeral je uitleg, die ga ik zeker weer proberen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Welkom Haakjuffie en iedereen bedankt voor de complimentjes!

    BeantwoordenVerwijderen