maandag 23 maart 2015

... a la het groene rokje

* Voor ik besloot met de tweelingnaald te experimenteren, wat frustratie opleverde en wat uiteindelijk tot een nieuwe machine leidde, maakte ik dit rokje op de Janome en bereidde ik dit bericht voor*.

Nu de oudste dames tien zijn, ontstaat er een verandering van smaak.
Waar de één nog zeer tevreden is met zwierige wijde rokjes, zegt de ander dat haar favoriete rokje strak is. Strak en kort (maar niet té kort) zoals het groene rokje.

Het groene rokje dat zonder label uit een doorgeef-zak kwam, zodat ik geen idee van merk of maat heb.


Gelukkig bestaat het uit slechts twee patroondelen (een voor- en achterkant) en twee figuurnaden.
Ik pakte het meetlint en begon te meten en constateerde dat de panden grotendeels gelijk zijn.
Door de naden in het achterpand komen de zijnaden iets naar achter, wat wel een leuk effect heeft. En het achterpand is in het midden ook 2 cm langer.
Dat moest te doen zijn!


En passant mat ik ook de dochters op. Dat had ik wel eens eerder mogen doen, want nu begreep ik waarom ik zo vaak korte kleding bij ze zag. Ik ging er van uit dat ze vanzelf wel uit hun kleding groeiden, wat maar niet gebeurde.
Dat idee moest ik dus bijstellen: de dames groeiden wel in lengte, maar niet in omvang - met hun 146 lengte pasten ze nog in kleding maat 134. Wat bij nader inzien die te korte kleding wel verklaart.
Jongste dochter had altijd de reputatie het molligste kind te zijn - Maar met lengte 134 past ze qua omvang in 122 (volgens de tabel van Maison Victor).
Dat had ik toch niet zien aankomen.


Uit de nog altijd goed voorziene stoffenkast plukte ik een jeans-met-stretch stofje in piepkleine aardbeienprint. Ideaal voor een veel te dragen rokje.
Het zat inderdaat zó in elkaar.


En omdat het model zo eenvoudig is, zette ik in op een picobello afwerking.
Zoals een keurige rechte rits in bijpassende tint aan de zijkant  (ik constateerde geen blinde ritsvoet bleek te hebben, maar alleen een gewone)


Gelockte zijnaden én zowel boven als onder met band afgezette zomen.


En zoals ik al vermoedde: het is meteen gebombardeerd tot meest geliefde kledingstuk.


5 opmerkingen:

  1. Wat een leuk rokje is het geworden! Die twee naadjes in het achterpand, zijn die om de holle ruggen te camoufleren?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij niet - ik heb ze gewoon overgenomen van het bestaande rokje. Het rokje is op heuphoogte natuurlijk wat wijder dan het in de taille hoort te zijn. Ik denk dat ze ervoor zorgen dat een en ander niet te veel afzakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Stoer geworden! Ik maak nogal eens rokjes uit Allemaal Rokjes van Mme ZsaZsa.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super leuk setje, vind de kleur ook helemaal fantastisch en met het aardbeien patroontje is het helemaal af! leuk idee voor zo'n print.

    BeantwoordenVerwijderen