dinsdag 23 juli 2013

... doeboek 1 - Echt Handwerk


Als eerste ontving ik van de bibliotheek  het boek 'Echt Handwerk' door Sabine Kortman








 Volgens de achterkant is dit een "vrolijke verzameling cadeau-ideeën"
"Stuk voor stuk kleurrijke, smaakvollen en mooie ontwerpen:
- een hippe iPadhoes voor je zoon
- stijlvolle placemats en servetten voor je moeder
- heerlijk geurende lavendelbuiltjes voor je beste vriendin
- een mp3 tasje voor je dochter"

Dat doet mij vermoeden dat ik qua leeftijd te jong ben voor dit boek: mijn moeder heeft zeer zeker geen behoefte aan placematten (want iedereen is het huis uit en ze heeft stapels tafelkleedjes) en mijn kinderen zijn nog te jong voor iPad- en mp3 hoezen.
Maar goed, het zijn maar suggesties.

Het boek is verdeeld in een aantal hoofdstukken die je hierbij zouden moeten begeleiden:
- Voor je best vriendin
(notebooktas, make-up tasje, tassenhangers, polswarmers, mobielhoesje, placemat, gepimpte regenlaarzen, cadeaulabels)
- Voor je lief
(iPad-hoes, placemat, werkschort, kofferlabels)
- Voor je moeder
(speldenkussen, servetten, shopper, bloemenbroche, geborduurd kussen, lavendelzakje, tubesjaal)
- Voor de dochter
(haarband, stiftenrol, mp3speler-tasje, kussen met vleugeltjes, kruikenzak, placemat)
- Voor je zoon
(etui voor console, kussen met dino's, etui met naam, placemat, monster-eierwarmers)
- Basishandleiding
(gereedschap, naaigaren, sluitingen, stofknopen, stofverbruik, stof knippen -incl patroontekenen-, tussenvoeringen, leer, ritsluitingen, gevoerd tasje naaien, applicaties, tips om je cadeau nog persoonlijker te maken)
- Kruisstekenalfabet



Het boek ziet er mooi uit met sfeervolle maar duidelijke foto's en veel tekeningen in de handleiding.
Toch bekruipt me het gevoel dat het nogal opgedikt is - hebben we echt drie keer de handleiding voor het maken van een placemat nodig omdat het met andere stoffen en andere applicatie wordt gemaakt?
Ook is de verdeling een beetje willekeurig. Dat etui kan natuurlijk best voor je dochter of je vriendin en die notebooktas is misschien wel veel meer besteed aan je lief. En een beetje dochter heeft de haarband allang zelf gemaakt. (Sinds wanneer willen zonen eierwarmers krijgen?)
En je lief komt er wellicht ietwat bekaait af.

Een pluspunt is het losse patronenvel - een A1 vel waarop alle patronen op ware grootte zijn afgebeeld.
Dat is wel zo fijn. Patronen die eerst nog met een kopiëermachine een x% vergroot moeten worden vind ik een ontzettend gedoe.

Als ik het doorkijk heb ik de indruk dat het boek meer een inspiratie- dan een doeboek is.
Een beetje handige naaister heeft allang één of meer projecten gemaakt of op het internet gevonden
Wel is het handig dat de projecten een moeilijkheidsgraad hebben gekregen van 1 tot 3.
1 is bijv. de eierwarmer (van vilt), de tassenhangers,
2 de stiftenrol, kussen met vleugeltjes, kruikenzak
3 notebook tas,  etui voor console, shopper.


Kern vragen:
- Is er een project dat ik zou gaan maken?
Eerlijk gezegd - nee.
- Is het een boek dat ik zou gebruiken voor naaiprojecten voor mijn kinderen?
Nee. Voor de simpelste projecten heb ik deze patronen niet nodig en de ingewikkeldere patronen zijn niet voor hen geschikt. Ook zal de uitvoering van de projecten hen niet aanspreken - het is echt een 'dames' boek.
- Is het een boek dat ik zou kopen?
Nee. Het is leuk om een keertje door te bladeren, maar meer ook niet.

Hoewel ik moet zeggen dat ik verrast was door de polswarmers (die ik echt nooit zou dragen maar misschien is het iets voor enthousiaste fietsers-met-een-tekort-winterjack?) en de gepimpte regenlaarzen (grappig maar overbodig als je laarzen alleen voor in de modderige tuin gebruikt).

Op naar het volgende boek! 

Colofon:
Sabine Kortmann, Echt Handwerk - Originele borduur- en naaiwerkstukken om cadeau te doen.
Oorspr: Für dich genäht.
112 pagina's & patronenblad
Uitgeverij: Karakter, 2012

2 opmerkingen:

  1. Hoi! Handig om je review te lezen, Hoef ik hem in iedergeval niet te reserveren hahaha Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tx voor jouw visie! Deze hoeft zeker niet op de leeslijst, scheelt weer wat :)

    BeantwoordenVerwijderen