Het boek dat je in je jeugd zo vaak verslond wordt wel eens verfilmd - maar dat is vaak geen succes.
Dat ligt nog niet eens altijd aan de film (maar soms ook wel).
Ook de meest sympatieke regisseur deelt niet altijd jouw beelden bij het boek.
De meest verschrikkelijke verfilming die ik ken moet 'Ella Enchanted' zijn.
Nadat een nichtje die film gezien had, moest ik haar (en haar moeder) er tamelijk vasthoudend van overtuigen dat het boek echt véél beter was en dat ze het echt een kans moest geven.
En ja, de feedback was inderdaad het het een geweldig boek was en dat de film er niet eens op léék.
(Gail Carson Levine - De Verwensing, uitg. Ploegsma)
Om dezelfde reden durf ik eigenlijk niet naar 'Het geheim van de maanprinses' te kijken.
"Het witte paardje" van E. Goudge is mijn allerfavorietste kinderboek. Daarmee bevind ik me in goed gezelschap: het schijnt ook het lievelings(kinder)boek van J.K. Rowling te zijn.
Ik kocht het later zelfs in het Engels om het origineel te lezen.
Op mijn plankje met lievelingsboeken staat ook een serie "Mary Poppins"boeken.
Niet alleen verslond ik het eerste deel, maar ook "De halsketting van Maria Poppins", "Maria Poppins en de andere deur" en "Maria Poppins in het Park" die destijds door Ploegsma werden uitgegeven.
Persoonlijk vind ik de verfilming van het eerste boek geslaagd, hoewel P.L. Travers het daar niet mee eens zou zijn.
En die relatie met de verfilming van een boek, laat dáár nou precies een film over zijn gemaakt.
Juist over de bezwaren die mevrouw Travers had tegen het verfilmen van haar boek.
13 December komt in de VS "Saving Mr. Banks" uit met Tom Hanks en Emma Thompson in de hoofdrollen als Walt Disney en Pamela L. Travers.
De trailer is inmiddels te bekijken via deze link
------------------
Dit is overigens de officiële korte inhoud van de film:
When Travers travels from London to Hollywood in 1961 to finally discuss Disney’s desire to bring her beloved character to the motion picture screen (a quest he began in the 1940s as a promise to his two daughters), Disney meets a prim, uncompromising sexagenarian not only suspect of the impresario’s concept for the film, but a woman struggling with her own past. During her stay in California, Travers’ reflects back on her childhood in 1906 Australia, a trying time for her family which not only molded her aspirations to write, but one that also inspired the characters in her 1934 book.
None more so than the one person whom she loved and admired more than any other—her caring father, Travers Goff, a tormented banker who, before his untimely death that same year, instills the youngster with both affection and enlightenment (and would be the muse for the story’s patriarch, Mr. Banks, the sole character that the famous nanny comes to aide). While reluctant to grant Disney the film rights, Travers comes to realize that the acclaimed Hollywood storyteller has his own motives for wanting to make the film—which, like the author, hints at the relationship he shared with his own father in the early 20th Century Midwest.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten