zaterdag 31 januari 2015

... Romantische Mode III

In dit derde deel van het fotoverslag van de tentoonstelling "Romantische Mode - Mr. Darcy meets Eline Vere" komen de moderne reproducties aan de orde.

Voor mij was dit een onverwachte bonus in de tentoonstelling.
Ik had niet verwacht dat het kostuum-drama ook vertegenwoordigd zou zijn, hoewel ik het wel een hele leuke draai aan het thema vond geven.

Na de inleidende film loop je (als opwarmertje?) aan tegen het bal in de Assembly uit Pride en Prejudice. En ja, je loopt er als het ware naar binnen....
Voor het levensgrote fotobehang staan de originele kostuums van Mr. Darcy en Elizabeth Bennet, geflankeerd door de kostuums van de Bingley zusjes uit deze scene.


Aan het einde van de tentoonstelling komen we mr Darcey nogmaals tegen:
Dat vertrek deelt hij met een aantal hoeden uit "Titanic" en een viertal kostuums uit "Downton Abbey".
Als eerste viel me op hoe ontzettend tenger (en mager) de actrices moeten zijn - de jurken zijn echt maar heel smalletjes...
Maar gelijk viel me ook op hoe ongelofelijk gedetailleerd bewerkt ze zijn. Daar zitten heel wat uren handwerk van de kostuumafdeling in!

Lady Cora Crawley (née Levinson), Countess of Grantham
(zoals uitermate correct op het bordje te lezen stond):


Lady Edith (vertegenwoordigd met twee japonnen)

Lady Sybil


Tot slot stond er nog een spectaculair ensemble, dat door Nicole Kidman in 'Portrait of a Lady' gedragen werd.
Ook zíj moet klein en tenger zijn, en zelfs dan vermoed ik nog het gebruik van een heel strak korset.
Hoe het ook zij, het is een prachtig kostuum, met meters stof en heel veel messcherpe vouwtjes.
Het lijkt me loodzwaar en superstrak. Maar ontzettend interessant om te zien.




En dit is dan het besluit van het fotoverslag.
Ik zou zeggen: Gaat dat zien!

2 opmerkingen:

  1. Geweldig! (ben dol op Pride&Prejudice :) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk ben ik dol op alle Britse kostuumdrama's èn de boeken van Jane Austen.

      Verwijderen