maandag 24 september 2012

... stoffenspektakel!

Eigenlijk was het een volkomen verkeerde timing - ik heb helemaal geen tijd om naar het Stoffenspektakel te gaan. Per slot van rekening zitten we midden in de grote Bermuda Driehoek Opruiming voor de plaatsing van de dakkapel aanstaande vrijdag *.

*) Volkomen terzijde: Een project waar ik om de een of andere reden steeds meer tegen aan zit te hikken. Niet dat daar nog wat aan te doen is, want de trein dendert gewoon door.
Wat ook niet helpt is dat ik vrijdag niet in de buurt ben om toezicht te houden, wat mijn controlerende aard he-le-maal niet leuk vindt.
Niet in de buurt is trouwens echt niet in de buurt - ik reis af naar het diepe, diepe zuiden (van ons vandaan gezien dan hè) voor een promotie, waarover meer in een latere blog.

Maar ja, zo vaak komt het Stoffenspektakel niet hier in de buurt. Dus op naar de Haarlemmermeer.... na eerst een bezoekje aan de geldautomaat, uiteraard.
Ik scoorde:
2,5 meter licht roze stof met geflockte zwarte rozen voor een voorjaars Elodie voor kind A. ( a 2 euro de meter)
2 meter ieder van de twee tricotjes aan de rechterkant (3 euro de meter).

1 meter van een tricot stofje uit de nieuwe collectie van Stenzo (bij de kraam van Dennis Hoegen), voor een jurkje voor kind M. (9.95 de meter)
Reactie bij thuiskomst: de stof wordt platgeknuffeld en "Mama, maak jij daar dan zo meteen even een jurkje van... toe?" (vier jaar en al een goed gevoel voor delegeren/regeren. Het antwoord was trouwens nee. Stofje zit nu in de wasmachine)

2x 1 meter stofjes zonder bestemming, maar de linker werd al door diverse kinderen geclaimd.... (2,95 p.m.)

Voor de nieuwe kamers van de tweeling dames kocht ik stof voor kussentjes e.d.
Eerst liep ik tegen het linkerstofje aan. Echt helemaal Caroline (dus twee meter gekocht a 6,95).
Het zou te saai zijn om dezelfde stof in roze variant voor Alexandra te kopen - bovendien was die een beetje flets. Maar op een andere bulk-kraam zag ik de rechterstof. Echt heel verschrikkelijke gladde-glij synthetische satijn. Maar totaal Alexandra. Roze met een tikje stoer. (en hij was maar 2 euro de meter... 2,5 meter).
Beiden werden met gejuich ontvangen.
(Wat maar weer eens mijn 'de verpakking is hetzelfde maar de inhoud is anders' uitspraak over de dames illustreert).

En toen..... zag ik HET
In de KnipMode van september 2012 stond een wikkelvest dat ik heel graag wil maken.
De geadviseerde stof is 'tricot wolvilt', wat mij een contradictio in terminis lijkt. Volstrekt onmogelijk.
Maar een beetje stevige tricot is er wel voor nodig.
De eerste foto is helemaal mijn smaak, maar ik ging ervanuit dat een stofje in die tinten een probleem zou opleveren. (oke, het gebruikte stofje is ieeets te bloemig naar mijn smaak, maar de kleuren prima).
Ik had me dus ingesteld op iets a la de tweede foto. Ook prachtig.

Wat vindt ik dus? Dit:
Wauw, helemaal goed!!!
Herfstkleuren en geen duidelijk gedefinieerd patroon. Echt prachtig. Voelde ook heerlijk aan.
Het is een viscose jersey van 170 cm breed.
Maar wel een ietsepietsje duurder dan ik gewend ben. Ik weet ook wel dat stoffen flink duur kunnen worden, en dat deze met 19,95 de meter nog zeer gematigd is, maar uitgerekend voor dat patroon is flink wat stof nodig (ter waarde van 71,80 om precies te zijn).
Maar na twee rondjes lopen vond ik 'm nog steeds even mooi. En mijn lieve hubbie hàd me op het hart gedrukt om àls ik nou een heel mooi stofje zag, dat niet te laten liggen....

(En als het echt een favoriet kleding stuk wordt, is die prijs natuurlijk ook helemaal niet duur, maar veel naaisters zullen wel zo'n dubbel gevoel kennen...)

Eerst maar eens een pasmodel maken, voor de schaar er in gaat....

Het was een geslaagd Stoffenspektakel, zei zij met een grote grijns.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten